Hur skrivs YB05p på fordonet? (Järnväg allmänt)

av K Lemming, Saturday, March 05, 2022, 17:30 (992 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Ok, men om det var omlittererade Y[size=small]B05p[/size] så blev dom YP och inte Yp. Yp var en 2-axlig trärälsbuss från HC och YP en boggie stålrälsbuss, också av HC tillverkning. Jag trodde i min enfald att majoriteten av skribenter på forumet fått detta rätt för sig efter alla trådar rörande detta under åren, så att missförstånd kan undvikas rörande vilken fordonstyp man talar om. Har du dessutom kört dom så förstår jag än mindre varför du skriver Yp när dom t.o.m var märkta YP.

Ska verkligen B:et vara så där litet? ;-)

Nej. Det skall vara YBo5p och inget annat. Blev bara ytterligare ett bidrag till förvirringen.

Vad jag vill minnas av märkningar jag sett på bilder, ritningar över märkningsutförande samt på museibanor så är det versala B:et en aning mindre än det versala Y:et. YBo5p står det definitivt inte på märkningar, det var i pappren det skrevs så. Jag får leta i "arkivet" i datorn när jag åter är hemma. Därför jag skrev Y[size=small]B05p[/size], ni menar alltså att det ska vara YB[size=small]05p[/size].

Ju mer man försöker göra sig till, desto lättare blir det fel!

I vanlig text brukar man skriva YBo5p. Märkningen på själva fordonet är en delvis annan historia.

Göra sig till? Det får du gärna förtydliga vad du med det vill ha sagt.

Ja det var väl just märkningen på fordonen frågan gällde då jag tidigare skrev att rälsbussarna var märkta med YP.

Att man i vanlig text brukar skriva YBo5p (även om jag ibland ser dom som skriver med en 0:a istället för o) har inte ifrågasatts öht.

Hela tråden: