Rälsbussar/motorvagnar på 1067 ? (Järnväg allmänt)
"p" stod för paketdressin. Det ändrades 1943 till "T". Yp blev alltså Yp.
Spårviddsbeteckningarna "p" för 891 mm och "r" för 1067 mm infördes 1942. Det gällde enbart ånglok. Motorvagnar, rälsbussar och släpvagnar på 891 mm utmärktes med ett "m". 1943 infördes "p" och "r" även för dessa fordon. "r" ändrades 1944 till "t".Beträffande personvagnarna har Anders Jansson gjort en bra sammanställning [link=https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=121388]här[/link].
Tack Ola för ett som alltid informativt inlägg. Jag är alltid lika imponerad över hur du lyckas hitta gamla inlägg med infon man söker.
Tack för berömmet.
Anders sammanställning hoppar över perioden mellan 1941 till 1944 som du beskriver. så förstår jag det rätt då att från 1941 till 1942 var det bara passvagnar som hade underlittera för spårvidd och det var då ett "b". Men från 1942 hade 891 ånglok underlittera "p" som betecknade 891 mm spårvidd medan på motorvagnar, rälsbussar, släpvagnar blev underlitteran för 891 mm spårvidd "m". Passvagnar behåller underlittera "b" för 891 mm.
Beteckningen "m" dyker upp i Str 77 redan 1937 - 1938. 1937 levereras Ydm 360, 361 och Yfm 507. "m" står då för smalspårig (m som i mindre enligt någon källa).
På 1067 var det också bara passvagnar från 1941 till 1942 som hade underlittera för spårvidd, då med ett "a". Från 1942 får ångloken också underlittera för spårvidd, då med ett "r".
Vad fick då motorvagnar, rälsbussar och släpvagnar för underlittera för spårvidd 1067 om 891 fick "m"?
Det är möjligt att det finns beskrivet någonstans vad man hade gjort om man nybeställt fordon för 1067 mm tidigare än man gjorde. "m" även för dessa? Det fanns bara en rälsbuss och en släpvagn, övertagna från BKB 1942. De fick gå kvar med sin gamla beteckning den första tiden, precis som man gjorde med ångloken fram till 1942.
Passvagnarna behåller underlittera "a" för 1067 mm.
Från 1943 får alla 891 fordon "p" och alla 1067 fordon "r" som underlittera för spårvidd.
Från 1944 får alla 1067 fordon "t" istället för "r".
Beträffande godsvagnarna se [link=https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=234100]detta inlägg[/link].Givetvis glömde jag en fordonskategori, lokomotorerna. ULB 1 och ÖSmJ 101 inregistrerades 1941 som SJ Z 142 och 143. De normalspåriga motsvarigheterna hade vid denna tid littera Zm. 1943-01-01 blev de Zp (och den nylevererade Z 146 Z2p) samtidigt som fyra stycken övertagna från BKB inregistrerades som Zr.
Detta är en väldigt rörig historia. På normalspåret fanns andra varianter som jag inte tänker fördjupa mig i, men 1940 fanns Statliga Järnvägsbolagen, Hälsingborgssektionen och Kalmarsektionen. Det gör inte det hela enklare.
/Ola
Tack Ola för ännu mer intressant fakta information.
Var 1067-banorna (undantaget HBJ) så gott som ointresserade av att inskaffa motorvagnar och/eller rälsbussar förutom då BKB rälsbussen? Redan 1937 inköpte HBJ deras första HC boggierälsbuss, nästa 1938 och ytterligare två 1944 och 1946. Inga andra 1067-banor valde alltså att köpa HC-bussar, eller för den delen motorvagnar från andra tillverkare?
BKB rälsbussen förmodar jag är denna Motala byggda rälsbuss.
https://digitaltmuseum.se/021018038820/blekinge-kustbanors-bkb-ralsbuss-nummer-1-tillve...
Det slog mig att även KVBJ hade en rälsbuss, deras Nohab bygge, men KVBJ förstatligades 1943 och då gällde ju "r" som underlittera för spårvidd.
https://digitaltmuseum.se/021018119819/karlshamn-vislanda-bolmens-jarnvag-kvbj-motorvagn-1