Underlittera för spårvidd (Järnväg allmänt)

av K Lemming, Monday, March 07, 2022, 23:43 (1077 dagar sedan) @ Ola Almquist

Jag är inte heller intresserad av att diskutera detta men vill bara be att få påpeka att det faktiskt fanns sex Yp (plus två normalspåriga). De båda sist kvarvarande avregistrerades 1957.


Intressant, det var nytt för mig, men jag fick ett svagt minne av att det även möjligen fanns en fd NVHJ buss. vilka var dom övriga två/(tre) Yp? Jag känner till 727 som väl var f.d VB? Därutöver dom två lite annorlunda med mindre sidofönster vid förarhytterna och annat axelavstånd som SJ byggde för trafik på NHJ, minns inte numren nu på rak arm.

360, 361 och 727. Tillverkade av Hilding Carlsson.
435 (f.d. ULB), 462 (f.d. VÅHJ) och 716 (f.d. NVHJ). Tillverkade av Motala Verkstad. Se Sidospår nr 1 2012.

Hur menar du med två normalspåriga?


[link=https://digitaltmuseum.se/021018120278/godsdressin-ostkustbanan-okb-2]Denna[/link] och ytterligare en. OKB-dressinen blev på SJ Yd2, senare Yp, 315 och den andra hade nummer 316. Se särtryck 77.


Ahh, såklart, tänkte inte på Motala-bussarna, var helt inne på HC bussarna. 360-361 var dom jag tänkte på som rullade på NHJ och som hade ett lite annorlunda utseende. Hamnade inte dom eller en av dom iaf i Växjö sen?

Jodå. Och därefter i Mönsterås.


Men dom där normalspåriga var helt okända för mig. Hur kom det sig att dom fick littera Yp, var det innan p stod för 891 spårvidd, var det inte r som användes för 891 innan p, eller r var för 1067? För inte byggdes väl OKB fordonen om till 891, eller?


"p" stod för paketdressin. Det ändrades 1943 till "T". Yp blev alltså Yp.
Spårviddsbeteckningarna "p" för 891 mm och "r" för 1067 mm infördes 1942. Det gällde enbart ånglok. Motorvagnar, rälsbussar och släpvagnar på 891 mm utmärktes med ett "m". 1943 infördes "p" och "r" även för dessa fordon. "r" ändrades 1944 till "t".

Beträffande personvagnarna har Anders Jansson gjort en bra sammanställning [link=https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=121388]här[/link].

Tack Ola för ett som alltid informativt inlägg. Jag är alltid lika imponerad över hur du lyckas hitta gamla inlägg med infon man söker.

Anders sammanställning hoppar över perioden mellan 1941 till 1944 som du beskriver. så förstår jag det rätt då att från 1941 till 1942 var det bara passvagnar som hade underlittera för spårvidd och det var då ett "b". Men från 1942 hade 891 ånglok underlittera "p" som betecknade 891 mm spårvidd medan på motorvagnar, rälsbussar, släpvagnar blev underlitteran för 891 mm spårvidd "m". Passvagnar behåller underlittera "b" för 891 mm.

På 1067 var det också bara passvagnar från 1941 till 1942 som hade underlittera för spårvidd, då med ett "a". Från 1942 får ångloken också underlittera för spårvidd, då med ett "r".
Vad fick då motorvagnar, rälsbussar och släpvagnar för underlittera för spårvidd 1067 om 891 fick "m"?
Passvagnarna behåller underlittera "a" för 1067 mm.

Från 1943 får alla 891 fordon "p" och alla 1067 fordon "r" som underlittera för spårvidd.

Från 1944 får alla 1067 fordon "t" istället för "r".


Hela tråden: