Hur skrivs YB05p på fordonet? (Järnväg allmänt)
Ok, men om det var omlittererade Y[size=small]B05p[/size] så blev dom YP och inte Yp.
...
Jag är långt ifrån den enda skribenten som använt mig av html-taggen "size" för att skriva gemena siffror i litteran, men ok, då gör vi väl oss till allihop.
Nu var det ett tag sedan jag skrev html men är det där verkligen html? :-)
Den frågan får du nog ställa på ett webbdesignforum? Här handlar det om järnvägshistoria. ;-)
Härligt att du är så lättroad. :-D Jag har inte läxat upp någon, däremot påpekat att det underlättar för läsare att förstå vilken fordonstyp som avses om man skriver rätt litterabeteckning, hur ska man kunna veta att det är YP som avses när det skrivs Yp som är ett helt annat fordon. Om man sen kört dessa YP så menar du alltså att man lite slentriant kan kalla dom vad man vill och alla ska förstå ändå
Ja, det tycker jag inte är för mycket begärt i det här fallet. Förväxlingsrisken är ju näst intill obefintlig och det finns väl ingen nu levande som har kört trä-Yp i ordinarie trafik...
Det är fullt möjligt att någon idag levande person skulle kunna ha kört Yp även om dom är få med tanke på att det bara fanns tre st Yp. Men då ska man alltså enligt dig känna till ålder, yrkesbakgrund m.m på skribenterna i forumet så man vet om dom har något undantag till att benämna saker vid dess rätta namn innan man tar upp en diskussion rörande något sådant med en skribent. Kan du lägga upp en lista över vilka dessa skribenter är som har undantag och som man inte får påpeka fel för?
Nog från min sida nu rörande detta trams, nu har jag jobb att göra.