Fråga till Christer Brimalm om fordonen på Linköping Norra (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Granis, Sunday, April 17, 2022, 18:08 (1020 dagar sedan) @ Johan M Vinberg

Det känns som att det skulle kunna bli hrr Vinberg och Brimalm som kunde skriva den JMF-historia jag efterfrågar. I ”Sidospår” t ex. Och då belägga eller avfärda diverse skrönor :-)

Ett par kommentarer från mig, som dock inte var inblandad alls i nåt kopplat till nämnda förening förrän kring millennieskiftet:

Även ett lok från Gotland lär ha varit påtingat. Kom det någonsin till Linköpingsstallet?

L19p 3069, fd GJ 10 HOBURGEN, togs iallafall ut ur lokstallet i Spångenäs där det stått uppställt. Och bortglömt. Man hade nämligen under tiden tagit bort vändskivan vilket gjorde att man fick bygga ett på gamla (?) syllar uppbyggt spår för att få ut loket. Att man sen bara skulle ”släppt” det, typ låtit det stå kvar på nåt sidospår i Spångenäs innan det skrotades, tycker jag låter osannolikt. Men visst; konstigare saker har hänt… Det lär dock ha transporterats till Vislanda när JMF inte ville/ kunde/ fick behålla det, och AGJ lär ha fått reda på det då. Dessvärre fungerade djungeltrummor sämre på den analoga tiden, så när man ringde Vislanda ska de precis ha skurit av axeltapparna… Nåja. Här finns alltså utrymme för klarlägganden. 1969 anges i varje fall i flera källor som lokets skrotår, f ö samma år som S2p 3037, fd KTsJ 15, uppställdes i Kalmar sedan JMF släppt även det. Men detta lok finns ju lyckligtvis bevarat.

Hur långt var det tänkt att den museibana Unvér hade visioner om och som skulle gå parallellt med stambanan från Linköpinbg Norra och en bit sydvästut?

Jag har inte koll på exakt när smalspårsutfarten västerut revs i Linköping, men osannolikt är det väl inte att en ”lämplig sträcka” låg kvar när JMF etablerade sig vid Linköping N? Därav Unvérs visioner. Då hade det ”bara” varit fråga om att återställa den kontaktledning som försvunnit när fd MÖJ avelektrifierats 1956. I Vadstena fanns och finns nån enstaka stolpe kvar, men hur var det i Linköping? Nåja. Enkelt hade det nog inte blivit, av flera skäl kanske (matning t ex). Men så blev det ju heller inget av detta. Heller.

/ L G

Hela tråden: