Fråga till C. Brimalm om fordonen - JMF i Signalen (Järnvägs- och Museiföreningar)
Jag får tacka för inlägg som inte innehåller vare sig gamla eller nya konspirationsteorier. JMF:s verksamhet syntes mycket utåt, åtminstone deras ambitioner, tack vare pressen, journalisten Sune Lantz på bl.a. Signalen, de järnvägsmuseala riksdagarna etc. Det borde finnas någon form av protokoll bevarade... Det var inte bara fordon utan även byggnader som det var dragkamp om. Ett exempel är stationshuset i Bersbo. Det var flera byggnader som var av intresse för det blivande järnvägsmuseet. Linköping norra, Halleby, Bersbo, Söderköping etc. Hela lokstationen vid Linköping norra fanns med i de tidiga planerna. Hur som helst så slutade det hyfsat lyckligt för stationshusen i Halleby och Bersbo trots att de fick flyttas från sin ursprungliga plats.
Jag har några artiklar men jag ska be att få återkomma. De kräver lite bearbetning.
/Ola
Här kommer en från Signalen 8/1964. Jag har även hittat några tidiga Tåg och Spår. Återkommer.