Kd 692 och vägen till bevarande. (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Conny Sernfalk, Tuesday, April 19, 2022, 18:19 (1018 dagar sedan) @ S-O Johansson

I den vevan som L19p 3069 försvann så tog väl JMF emot Kd 692 som deposition. Varför kommer jag inte ihåg men det hade väl att göra med att loket var tillverkat av ASJ även om ASJ Linköping aldrig tillverkade lok. 692 byggdes 1901 i Falun av Vagn och maskinfabriken, deras första lok, som ASJ tog över 1918. Så kopplingen däremellan var väl lite långsökt. Loket gjordes ju inte i ordning för trafik utan blev bara ett utställningsföremål. Första åren stod det uppställt på gamla sockerbruksområdet bakom staket.
Min pappa som jobbade på järnvägen i Linköping var medlem i föreningen men som så många andra medlemmar som jobbade där var han bara stödjande medlem. De flesta av dem tyckte nog att var roligt att något bevarades men lade inte ner någon tid. Efterhand som de blev pensionärer, flyttade mm så minskade väl medlemsantalet.

Kd 692 väg till Järnvägarnas museiförening var dock inte spikrak och det deponerades först c:a 1970 till föreningen, d.v.s ett par år efter avyttrandet av 3069.

Kd 692 fick beredskapsrevision 1965 i Östersund och var beredskapslok fram till det såldes till Vagn & Maskinfabriken i Falun 1966. Efter en tid ville man ej behålla loket (nya ägare). Avsikten var då att deponera loket hos ASJ Linköping
Det var H.O Björk (förflutet i 891 Järnvägarnas museisällskap - numer JTJ) som vi kan tacka att loket överhuvudtaget bevarades.
Jag hade ett telefonsamtal med H.O Björk 2013 (lever han fortfarande?) varvid följande framkom om lokets väg till räddning:

H.O Björk var initiativtagare till att lok KA 692 blev bevarat. Orsaken var att första Nohab och Motala loket fanns bevarade men ej (ännu) första loket som Vagn & Makskinfabriken i Falun tillverkade som var den tredje största loktillverkaren.
Kontakt togs med direktör Åke Rydberg på Vagn & Maskinfabriken i Falun. Rydberg hade ett förlutet som VD för SRJ och blev omedelbart intresserad. Han kände då inte till att V & M Faluns först tillverkade lok fanns kvar. Loket stod då i Östersund. Kontakter togs med bl.a Miö Billvall som så småningom resulterade i att loket förlyttades till Falun och ställdes upp vid f.d Tiskens lastplats som då tillhörde Vagn och maskinfabrikens mark. Sommaren 1966 stod loket där alltjämt konserverat och ej uppmålat.
När H-O Björk tillfrågades av Åke Rydberg om ersättning för sitt arbete att bevara loket föreslog H-O ingen ekonomisk ersättning utan att 891 Järnvägarnas museisällskap (numera JTJ) skulle få göra ett studiebesök på Vagn & och maskinfabriken i Falun som då bl.a tillverkade godsvagnar till SJ.
När loket avyttrades från Falun var avsikten att ASJ Linköping skulle ta hand om loket. Loket hamnade senare hos museiföreningen i Linköping.
Mina tillägg:
1969-10--11 transporterades loket från Falun till Linköping. Av någon anledning passerades både Laxå och Norrköping där det observerades av privatpersoner
1969-11-08 var loket nyanlänt i Linköping och placerades på gamla sockerbrukets tomt i Linköping i avvaktan på bättre tider. Kvarstod där fram tills transport till nya järnvägsmuseet i Ryd kunde genomföras (1971-1972?). Järnvägsmuseet i Ryd öppnade 1972-06-09 och 692 var ett av utställningsföremålen. Loket flyttade med till den nya museihallen i Valla som öppnade 1992.
2000 övertogs loket av Järnvägsmuseet och transporterades till Grängesberg. Resten är nutidshistoria.
[image]
Sockerbruket Linköping sommaren 1971 foto u.t
[image]
Grängesberg 2006-06-06 foto u.t


Hela tråden: