Fråga till C. Brimalm om fordonen del 2 Lok 3037-3069-3144 (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Conny Sernfalk, Monday, April 18, 2022, 01:18 (1019 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

S2p 3037
Loket var driftlok och stationerat i Linköping fram till 1963-04-24 då det slopades för skrotning.
Loket gick dock i trafik med avskedståg Linköping – Vadstena 1963-09-29 trots att det formellt var slopat.
3037 drog f.ö en transport av ”Ankan” från Borensberg till linköping 1962 för uppställning i lokstallet som museimotorvagn och tillhörande föreningen.
3037 kvarstod i Linköpings lokstall fram till 1968 då det transporterades till Kalmar för att bli museilok där.
Jag har en anteckning från privatperson som uppger att loket var ”museilok” 1966 och uppställt i Linköpings lokstall. Min anm: Finns det skriftligt verifierat t.ex slopnings skrivelse att loket var museilok tillhörande Sveriges Järnvägsmuseum redan från 1963 och tidigare deponerat hos föreningen i Linköping? Eller är det även här en ren SJ uppställning fram till 1968.
Enligt anteckningar tillhörde loket Sveriges Järnvägsmuseum (nu Järnvägsmuseet) fram till 1984 då det formellt såldes till FWJ.

L19p 3069
Loket avställdes som driftånglok 1957 och ställdes upp i Spångenäs lokstall ca 1958.
Det slopades för skrotning 1963-04-24. Kompletterande slopningsskrivelse gjordes 1963-10-10 där det framgick att loket skulle bli museilok och ej skrotas.
Det förekommer en skröna att loket glömdes bort i Spångenäs vid utdragning våren 1963 och att spår och vändskiva hade tagits bort. Fadäsen skulle ha upptäckts när stallet skulle hyras ut. Loket fick enligt sägnen dras ut med tillfälligt utlagda rälslängder.
Detta motsägs av att bilder finns flera år efteråt där både spår och vändskiva klarligger. Fanns även en artikel i SJ nytt 1959 (långt innan händelsen om utdragning 1963) om det kvarglömda loket i Spångenäs. Enligt en privatperson förekom även skrönan om bortglömt lok i Spångenäs i tidningen Kamratposten under sent 1950 tal.
Men det är en bra skröna oavsett hur mycket sanning som finns. Det har heller inte något med föreningens ansvar att göra.
Loket drogs från Spångenäs till Västervik och i senare skede till Linköping. Eventuellt (uppgifter går isär) transporterades loket från Spångenäs direkt till Vislanda för att därefter återsändas till Linköping såsom museilok sommaren 1963.
Enligt skriftlig handling ( 2 Ms drift statistik) var loket slopat 1963-10-10 och överfört till Museet. Oklart om Museet avser föreningen eller Sveriges Järnvägsmuseum (eller både och där Järnvägsmuseet deponerar loket till föreningen).
En uppgift från privat person säger att föreningen renoverade loket i Linköpings lokstall hösten 1965 under ledning av Lennart Spånberg.
1968-11-25 kommer en ny slopnings skrivelse där det framgår att loket tidigare tillhört Järnvägsmuseum men att detta annulleras och loket slopas för skrotning i Vislanda.
Redan samma månad november 1968 rapporteras loket som skrotat i Vislanda.
Stora Lundby Järnvägsmuseum gjorde ett räddnings försök men skrotningen hade fortskridit för långt och aktionen avblåstes.

L15p 3144
Loket slopades för skrotning 1960-02-13. Hade dessförinnan varit uppställd under flera års tid utomhus i Jenny. Transporterades till Vislanda under 1960 där det kvarstod fram till ca 1961 då det transporterades till Linköping som kommande museilok
”Omkring 1961 diskuterades ett lokalt järnvägsmuseum i Linköping mellan företrädare för SJ (bl a distriktschefen) och Linköpings kommun. SJ utarbetade ett mycket generöst avtalsförslag. Om det skrevs under av båda parter vet jag inte. Det gick ut på att SJ skulle tillhandahålla Xa1p 26, L15p 3144, Bop 815 och D15p 444 i upprustat skick. SJ skulle stå för kostnader samt svara för mellanlagring i Linköpingg och transport till Valla omkring 1965.” Källa Anders Janson
1963 byttes 3144 ut mot L19p 3069.
En sägen har varit att 3144 t.ex saknade sotskåpslucka vilket var ett skäl för bytet.
3144 skrotades i Vislanda 1963-08


Hela tråden: