Fråga till Christer Brimalm om fordonen del 1 (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Conny Sernfalk, Monday, April 18, 2022, 01:14 (1045 dagar sedan) @ Johan M Vinberg

Jag tar mig friheten att skriva även om frågan är riktad till Brimalm.
Jag gör ett försök att sammanfatta av vad som framkommit tidigare angående föreningens delaktighet till de tre ångloken (S2p 3037, L15p 3144 L19p 3069).
Jag tror däremot inte att något avgörande nytt kommer att komma fram i sakfrågan om föreningens ev. delaktighet i skrotningen av ånglok. Detta beroende på att det finns olika versioner och åsikter beroende på vem man frågar eller frågade. Flera insatta är ej längre i livet.
Jag pratade med Bengt Unvér 1969 i samband med den järnvägsmuseala riksdagen. Han var tydlig med att föreningen aldrig haft som avsikt att förvärva något av loken (utöver NÖJ 18) och att uppställningen i smalspårsstallet var tillfällig och helt av SJ. Detta klargörande finns även med i ett äldre nummer av Tåg och spår.
Samtidigt har andra tongivande namn i branschen haft en annan åsikt vilkets bla debatterats i forumet vid flera tillfällen.
Tyvärr finns det begränsat med skriftlig dokumentation utöver slopnings skrivelser om turerna men det står iaf klart att föreningen hade delaktighet i både 3144 och senare 3069. Kanske även 3037 såsom möjlig depositions mottagare fram till 1968.
Att helt frånsäga sig ansvaret som blev föreningens linje och att hänskjuta allt till SJ initiativ låter mer som en efterkonstruktion. Oklarheter finns även mellan Järnvägsmuseums roll och föreningen såsom depositions mottagare.
Vore intressant om det finns något förenings arkiv kvar från den tiden. Järnvägsmuseets dokumentation över depositioner var då begränsade men skulle vara intressant om dom går att uppbringa från arkivet om de tre loken. Dåvarande JVM chef C.A Alrenius skrev också till SJ och ville få JVM möjlighet att ge depositioner till föreningar upphävda.

Nästa del tar jag upp lokindividerna

Hela tråden:

[x]
[*]