Hastighetssignalering med semafor - Bouvatterimaangeter (Signaler/säkerhet)

av Göran Kannerby, Saturday, October 21, 2023, 11:23 (477 dagar sedan) @ M.Svenson

För ganska många år sedan var jag tillsammans med kamraterna Huss och Carlson på besök på Bjärka Säby station som ligger i Östergötland och fick en guidad tur på bangården av den sympatiska TKL (har glömt namnet, Palle har nämnt denne Tkl i en annan tråd). Vid växlarna i norra ändan av stationen säger Tkl och pekar på marken: här var tidigare Bouvatterimaangeterna ( detta er mitt försök att på skriva den dialekt Tkl pratade). Det som Tkl sade var på riks svenska Batterimagneter, Bjärka Säby var då en station med semaforer vid alla tre infarterna och med spårledningar på tågspåren. Tidigare hade spårledningarna matats från batterier, om batterierna var ute vid spåret eller i anslutning till ställverket vet jag ej. Vad var batterimagneter för något och var detta system vanligt i Sverige och i vilken tidsperiod installerades i så fall dessa?


Jag har inte stött på detta innan men eftersom man vill mata spårledningen i ena änden och ta upp strömmen i andra skulle jag kunna tänka mig ett upplägg där matningen sköts med batterier och upptaget sedan är närmast reläets placering.


Hela tråden: