Hastighetssignalering med semafor - Bouvatterimaangeter (Signaler/säkerhet)

av John T, Saturday, October 21, 2023, 15:43 (470 dagar sedan) @ M.Svenson

För ganska många år sedan var jag tillsammans med kamraterna Huss och Carlson på besök på Bjärka Säby station som ligger i Östergötland och fick en guidad tur på bangården av den sympatiska TKL (har glömt namnet, Palle har nämnt denne Tkl i en annan tråd). Vid växlarna i norra ändan av stationen säger Tkl och pekar på marken: här var tidigare Bouvatterimaangeterna ( detta er mitt försök att på skriva den dialekt Tkl pratade). Det som Tkl sade var på riks svenska Batterimagneter, Bjärka Säby var då en station med semaforer vid alla tre infarterna och med spårledningar på tågspåren. Tidigare hade spårledningarna matats från batterier, om batterierna var ute vid spåret eller i anslutning till ställverket vet jag ej. Vad var batterimagneter för något och var detta system vanligt i Sverige och i vilken tidsperiod installerades i så fall dessa?

Mvh Martin :-)

Jag tänker spontant på gammal tillämpning av magnetlås (av en typ som senare utvecklades vidare till el-förregling av typ JEK), som enbart skötte tillfällig låsning av växlar i vissa ställverk för att förhindra omläggning under passage.

Då grävdes batterier ner i marken för att mata dessa magnetlås, med kort tillhörande spårledning. Så tkl kanske syftade på själva magnetlåsen, utifall ni var i närheten av någon växel?

Om jag nu minns rätt, för jag hinner inte gräva i det just nu.
Och om det nu i så fall kanske var vad det handlade om här?


Hela tråden: