Elektrisk växelspärr i Bjärka-Säby? Bouvatterimaangeter (Signaler/säkerhet)

av Hans XH Karlsson, Sunday, October 29, 2023, 16:14 (556 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Så här såg ställverket i Bjärka Säby ut 16 april 1989.[image]

Tjusigt! För den som inte redan vet kan jag berätta att röda vevar gick till semaforerna, gröna för omläggning av växlar och blåa för att låsa växeln i kontroll.

Som redan sagts i annat inlägg är det alltså så att röda vevar är till semaforer, gröna är för låsning av växlar(spårspärrar) och blå är för omläggning av växlar.

Den minnesregel om färgerna jag fick lära mig när jag som ung järnvägsintresserad fick "utbildning" av tkl Bjärka-Säby gällande ställverkets funktion var:
Röda vevar = farliga vevar, dvs vevar som kunde ställa semaforerna till kör och då var det viktigt att man först hade lagt växlar rätt och kontrollerat att spåret var hinderfritt (tågvägsinspektion).
Gröna vevar = ofarliga vevar. Det kunde inte hända något farligt bara av att man låser växlar.
Blå vevar = för omläggning av växlar. Om det inte redan pågick någon rörelse (t ex växling) på stationen så kunde man fritt lägga om växlarna.

Arbetsgången för att fälla en tågväg var alltså följande:
Lägga växlarna rätt med blå vev/vevar.
Låsa växlarna med grön vev/vevar.
Sedan fanns det handtag (de syns på sidorna av ställverket) att manövrera för den tågväg man skulle ha (för att linjalen inne i ställverket skulle kontrollera objekten).
Ställa semaforen till kör med röd vev.

Hela tråden:

[x]
[*]