Hastighetssignalering med semafor - Bouvatterimaangeter (Signaler/säkerhet)

av Hans XH Karlsson, Saturday, October 21, 2023, 21:57 (470 dagar sedan) @ M.Svenson

För ganska många år sedan var jag tillsammans med kamraterna Huss och Carlson på besök på Bjärka Säby station som ligger i Östergötland och fick en guidad tur på bangården av den sympatiska TKL (har glömt namnet, Palle har nämnt denne Tkl i en annan tråd). Vid växlarna i norra ändan av stationen säger Tkl och pekar på marken: här var tidigare Bouvatterimaangeterna ( detta er mitt försök att på skriva den dialekt Tkl pratade). Det som Tkl sade var på riks svenska Batterimagneter, Bjärka Säby var då en station med semaforer vid alla tre infarterna och med spårledningar på tågspåren. Tidigare hade spårledningarna matats från batterier, om batterierna var ute vid spåret eller i anslutning till ställverket vet jag ej. Vad var batterimagneter för något och var detta system vanligt i Sverige och i vilken tidsperiod installerades i så fall dessa?

Mvh Martin :-)

Några spårledningar på tågspåren minns inte jag att det fanns i Bjärka-Säby. Det fanns ju inte ens automatisk bomfällning för plankorsningen utan det var tkl som fällde och lyfte bommarna medelst knapptryckning. Ställverket kunde medge obevakad körning (i riktning Kisa) men då krävdes istället vägvakt som skötte om bommarna så detta tillämpades aldrig i praktiken. De allra sista åren byggdes detta om så att Bjärka-Säby kunde köras obevakad utan att vägvakt tjänstgjorde. Eftersom jag hade flyttat till Stockholmstrakten då så minns jag inte exakt hur bomfällningen utformades dessa sista år (för sista tåget mot Kisa) men det kan ha varit så att föraren fick stanna och sköta bomfällningen.
Om det var W som visade er runt så kan det vara lätt hänt att ni missförstod en del av vad han sa eftersom han hade ett lite speciellt sätt och att det lätt kunde bli lite förvirrat om man inte var van vid hans sätt att uttrycka sig.


Hela tråden: