Elektrisk växelspärr i Bjärka-Säby? Bouvatterimaangeter (Signaler/säkerhet)

av Göran Kannerby, Sunday, October 22, 2023, 14:29 (476 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Jag tänker spontant på gammal tillämpning av magnetlås (av en typ som senare utvecklades vidare till el-förregling av typ JEK), som enbart skötte tillfällig låsning av växlar i vissa ställverk för att förhindra omläggning under passage.

Då grävdes batterier ner i marken för att mata dessa magnetlås, med kort tillhörande spårledning. Så tkl kanske syftade på själva magnetlåsen, utifall ni var i närheten av någon växel?

ja, det handlade mest troligt om elektriska växelspärrar, som med en kort isolerad räl kontrollerade att det inte fanns fordon i växeln när man försökte lägga om den från ställverket. Elektrisk växelspärr beskrivs i denna SJ-föreskrift från början av 1940-talet.. Där nämns också att batteriet "för skydd mot kyla" kan placeras i en nedgrävd låda.

Eftersom jag jobbat med vevställverk utan spårledningar (Skillingaryd) så borde jag ha insett detta. Det stämmer ju att även dessa har spårledning för själva växeln, för att förhindra att tkl lägger om växeln med fordon i den.


Hela tråden: