Likströmsbana (Elektrifiering/elektrisk drift)
Dock inte på likströmsbanorna. Men det beror inte på strömmatningen utan på vem som är infrastrukturförvaltare. Jag tror att det höll på att bli GSM-R krav på RB men man insåg att det är bättre att de har SL'radio. Man tolkade det så att koncessionerade järnvägar skulle ha GSM-R men fick backa.
Nja, det var nog inte på väg att bli krav, men det brukar bli lite förvirring innan folk har läst ordentligt.
Ett skäl till förvirringen är nog att järnvägssäkerhetsdirektivet anger att medlemsstaterna FÅR undanta fristående nät (inklusive sådant som Roslagsbanan och Saltsjöbanan) från direktivets tillämpningsområde, men inte att de måste det. Då Sverige har valt att implementera direktivet delvis på sådana nät så är det förstås en källa till diskussioner och osäkerhet.
I förordningen TSD trafikstyrning och signalering anges det dock uttryckligen att de fristående näten ÄR undantagna (artikel 2, punkt 3 samt bilagan, 1.2), så där finns det egentligen inget skäl till att vara osäker. För Roslagsbanan är det dessutom extra tydligt att den inte gäller eftersom den dessutom bara gäller på vissa angivna spårvidder. (Vem som är infrastrukturförvaltare spelar däremot ingen roll - en och samma infrastrukturförvaltare kan till exempel driva både TSD-reglerad och icke TSD-reglerad infrastruktur.)
Sen vill jag påpeka att uttrycket "koncession" numera har förlorat sin relevans i dessa sammanhang. En bana är inte "koncessionerad som järnväg", den ÄR en järnväg (eller också inte) och infrastrukturförvaltaren ska då ha ett säkerhetstillstånd för en sådan.