Deprecated: htmlspecialchars(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php on line 252 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 217 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 218 Elektrifiering USA. Avkastning eget kapital - 2008 - 2023 års Järnvägshistoriska forum

Elektrifiering USA. Avkastning eget kapital (Elektrifiering/elektrisk drift)

av Stefan Isaksson, Wednesday, November 24, 2021, 05:26 (1230 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Interurbans är ett kapitel för sig, de var normalt likströmsbanor som anslöt till spårvägsnäten i de städer de förband (undantag fanns förvisso)
Basen för verksamheten var persontrafik och bedrevs med motorvagnar som närmast ska jämföras med förortsspårvagnar modell större.
Eftersom de huvudsakligen bedrev lokaltrafik så var turtätheten a och o, och därmed var ångdrift inte ekonomisk.
De flesta interurbanlinjerna byggdes före 1920, det vill säga då eldrift var det enda tekniskt mogna alternativet till ånglok.
När förbränningsmotorerna var så tillförlitliga att bil och framför allt buss var ett realistiskt alternativ gick det snabbt utför för interurbanbanorna. Det är ingen slump att interurbanepoken väsentligen sammanfaller med spårvagnarnas storhetstid.

Godstrafiken var som regel sparsam, även om det finns exempel på banor som bedrev tung godstrafik (nästan malmbaneklass).
Spårstandarden var högst varierande från "ett spår utslängt bredvid vägen" till mycket hög standard. Hastigheterna var därefter.


Hela tråden:

 


Time: 226
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)


Time: 1104
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 1256
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 2632

[x]
[*]