25 HZ är inte så fel! (USA) (Elektrifiering/elektrisk drift)
Varför är 25 Hz 'fel', medan 16,7 och 50 Hz tydligen är rätt?
undrar
Thomas K Ohlsson
16 2/3 Hz var "rätt" förr, 50 Hz är rätt idag.Låg frekvens innebär att man behöver tunga transformatorer (tjock järnkärna), så man vill egentligen undvika låg frekvens. Men de kommutatormotorer man använde i elloken förr behövde en låg frekvens, och 25 Hz var i högsta laget. Ergo 16 2/3 Hz som enkelt skapades från 50 Hz med omformare bestående av motor + generator med olika poltal (generatorns poltal en tredjedel av motorns).
Men 25 Hz användes på smalspåret i Östergötland liksom av NKlJ. NKlJ bytte sedermera till högre nominell spänning och 16 2/3 Hz.
Malmbanan hade en egen direktgenererad frekvens 15 Hz - ännu lättare när man kunde ta lämplig frekvens redan från kraftverket. Den blev dock ändrad till 16 2/3 Hz.Numera kan man få lägre förluster genom att skapa matningsspänningen med kraftelektronik. Det är inte nödvändigt med någon koppling mot frekvensen 50 Hz, så i Tyskland kör man veterligen med 16,7 Hz numera. Skillnaden mot 16 2/3 Hz är så liten att det gör detsamma för loken.
Med modern teknik kan loken använda asynkronmotorer och omriktare med likspänningsmellanled och matning till motorerna med flerfasig växelström med varierande frekvens (motorerna styrs av frekvensen). Om man inte ska bibehålla bakåtkompatibilitet (så att gamla lok kan trafikera nätet) finns inte längre någon anledning att ha lågfrekvent växelström. 50 Hz är vad som genereras för det allmänna nätet, och därmed är det praktiskt att använda också för banans matning.
Vid nyelektrifieringar i nya system (där man inte behöver kompatibilitet) väljs således 50 Hz.
Jo jag förstår att kommutatormotorer mår bäst av lågfrekvent växelspänning - ju närmare 0 Hz man kommer desto bättre! Tyvärr blir då transformatorer väldigt ineffektiva...Men jag vänder mej mot tolkningen att det var valet av 25 Hz för den första stambaneelektrifieringen med växelström (NY NH & H) som gjorde att en förhållandevis liten del av det nordamerikanska järnvägsnätet elektrifierades, så mycket sämre är inte denna frekvens än 16 2/3 Hz. Dessutom användes likström av Milwaukee Road (C M StP & P) som hade det mest omfattande elektriska nätet...
Det bör påpekas att de (få) elektrifierade banorna i USA inte utgjorde ett sammanhängande system - frånsett att PRR och N NH & H möttes vid Penn station i New York. Om 25 Hz-systemet var så dåligt hade knappast Norfolk & Western, Virginian eller Great Northern valt att använda det för sina isolerade linjer.
anser
Thomas K Ohlsson
Nu var detta troligen tidiga system med egna kraftverk annars är ju varken 16 2/3Hz eller 25Hz riktigt optimalt i ett land med 60Hz i allmänna nätet, men det blev nog standardiserat tidigare. Edison kämpade i det längsta för 0Hz.
15 eller 20Hz hade varit lättare att bygga omformare.
Vi hade väl andra avvikande frekvenser här också en gång, även 60Hz.