Likströmsbana (Elektrifiering/elektrisk drift)
Kanske holländarna kan göra som BR (British Rail) gjorde när man elektrifierade med 25 kV 50 Hz nämligen använda en lägre spänning på kritiska ställen. Tror det var 7 kV som då användes.
Det lär ha exploderat ett antal transformatorer men varför är för mig obekant.
ja, 6,25 kV i Skottland och Londonområdet ett tag. Det var framför allt lokaltrafiken i Glasgowområdet som påverkades av att motorvagnstransformatorer exploderade. Detta ansågs farligt för tågpersonalen och dessutom fanns urspåringsrisk när delar av vagnarna for iväg. British Rail reagerade snabbt och återgick till ångdrift. Efter ungefär ett år hade eltågen blivit explosionssäkra och sattes åter i trafik.
Redan tidigt visade det sig för övrigt att avståndet mellan kontaktledning och t ex tunneltak inte behövde vara så stort som först antagits, därför kunde BR så småningom - utan stora ändringar av infrastrukturen - gå över till 25 kV generellt.
I Nederländerna har det funnits idéer om att använda 6,25 kV (minns inte om det var infrastrukturförvaltaren Prorail eller fristående förslagsställare som var inne på detta) men det blev inget av.