Deprecated: htmlspecialchars(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php on line 252 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 217 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 218 Likströmsbana - 2008 - 2023 års Järnvägshistoriska forum

Likströmsbana (Elektrifiering/elektrisk drift)

av Gunnar Ekeving, Sunday, November 21, 2021, 12:20 (1197 dagar sedan) @ BD

Kanske holländarna kan göra som BR (British Rail) gjorde när man elektrifierade med 25 kV 50 Hz nämligen använda en lägre spänning på kritiska ställen. Tror det var 7 kV som då användes.
Det lär ha exploderat ett antal transformatorer men varför är för mig obekant.

ja, 6,25 kV i Skottland och Londonområdet ett tag. Det var framför allt lokaltrafiken i Glasgowområdet som påverkades av att motorvagnstransformatorer exploderade. Detta ansågs farligt för tågpersonalen och dessutom fanns urspåringsrisk när delar av vagnarna for iväg. British Rail reagerade snabbt och återgick till ångdrift. Efter ungefär ett år hade eltågen blivit explosionssäkra och sattes åter i trafik.

Redan tidigt visade det sig för övrigt att avståndet mellan kontaktledning och t ex tunneltak inte behövde vara så stort som först antagits, därför kunde BR så småningom - utan stora ändringar av infrastrukturen - gå över till 25 kV generellt.

I Nederländerna har det funnits idéer om att använda 6,25 kV (minns inte om det var infrastrukturförvaltaren Prorail eller fristående förslagsställare som var inne på detta) men det blev inget av.


Hela tråden:

 


Time: 224
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)


Time: 936
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 1185
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 2356