Deprecated: htmlspecialchars(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php on line 252 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 217 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 218 25 HZ är fel - 2008 - 2023 års Järnvägshistoriska forum

25 HZ är fel (Elektrifiering/elektrisk drift)

av Farbror Mossa, Monday, November 22, 2021, 11:34 (1235 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Varför är 25 Hz 'fel', medan 16,7 och 50 Hz tydligen är rätt?

undrar
Thomas K Ohlsson

16 2/3 Hz var "rätt" förr, 50 Hz är rätt idag.

Låg frekvens innebär att man behöver tunga transformatorer (tjock järnkärna), så man vill egentligen undvika låg frekvens. Men de kommutatormotorer man använde i elloken förr behövde en låg frekvens, och 25 Hz var i högsta laget. Ergo 16 2/3 Hz som enkelt skapades från 50 Hz med omformare bestående av motor + generator med olika poltal (generatorns poltal en tredjedel av motorns).
Men 25 Hz användes på smalspåret i Östergötland liksom av NKlJ. NKlJ bytte sedermera till högre nominell spänning och 16 2/3 Hz.
Malmbanan hade en egen direktgenererad frekvens 15 Hz - ännu lättare när man kunde ta lämplig frekvens redan från kraftverket. Den blev dock ändrad till 16 2/3 Hz.

Numera kan man få lägre förluster genom att skapa matningsspänningen med kraftelektronik. Det är inte nödvändigt med någon koppling mot frekvensen 50 Hz, så i Tyskland kör man veterligen med 16,7 Hz numera. Skillnaden mot 16 2/3 Hz är så liten att det gör detsamma för loken.

Med modern teknik kan loken använda asynkronmotorer och omriktare med likspänningsmellanled och matning till motorerna med flerfasig växelström med varierande frekvens (motorerna styrs av frekvensen). Om man inte ska bibehålla bakåtkompatibilitet (så att gamla lok kan trafikera nätet) finns inte längre någon anledning att ha lågfrekvent växelström. 50 Hz är vad som genereras för det allmänna nätet, och därmed är det praktiskt att använda också för banans matning.

Vid nyelektrifieringar i nya system (där man inte behöver kompatibilitet) väljs således 50 Hz.


Hela tråden:

 


Time: 231
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)


Time: 985
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 1150
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 6628

[x]
[*]