"BLJmf" (Järnväg allmänt)
Nu ska vi väl inte grotta ner oss i det där med "alternativ historia" (som jag brukar vilja ;-)), men vad hade hänt om 891-JMS blivit "BLJmf" i stället för JTJ?
Ja, loken 4,5 och 6 hade säkerligen blivit kvar i Långshyttan (till förfång för ULJ och AGJ), och troligt är väl också att även om föreningen från början skulle fått nöja sig med nåt kilometerlångt spår så hade man med tiden kunnat utöka denna. Eventuellt genom återuppbyggande om så hade krävts. Och så även fordonsparken och lokaliteterna när bruket slutade med sin järnvägsverksamhet helt i o m upphörandet av internväxlingen i Långshyttan 1971-72.
Men vad hade hänt på DONJ? Hade föreningen -eller någon annan förening- haft möjlighet och intresse att t ex transportera bort DONJ 8 vid denna banas nedläggning, som då i stort hade ägt rum samtidigt som man skulle "ta hand om det sista" i Långshyttan? Och miljöerna i Jädraås och Tallås, vad hade hänt med dom? Tja, säkerligen ungefär det som hände miljöerna i t ex Svartbäcken och Linghed...
Så: Hade det varit bättre med etablering på BLJ eller DONJ för föreningen? Säkerligen ingen enkel fråga att svara på (utom för "Morshyttan" kanske ;-)), men hade "de turistiska" förutsättningarna och därigenom resandeunderlaget varit ännu bättre i Långshyttan än i Jädraås, och hade kommunen Hedemora stöttat verksamheten ännu mer än Ockelbo stöttat den i Jädraås? Vad gäller verkstadsresurser får väl Jädraås ändå sägas ha ett "plus" jämfört med Långshyttan? Där hade man säkerligen blivit tvungna att (så småningom) ordna nya lokaler för sådan verksamhet på bruksområdet, vilket då kanske blivit mycket bra och "skräddarsytt". Men hur hade man fått göra tills dess, även om man haft kvar lokstallet i Långshyttan? Hmmm, tja...?
/ L G