"BLJmf" - nää (Järnväg allmänt)
Kanske Långshyttan växer så mycket att det snart börjar saknas en spårstump?
OK, ännu ett argument för att utvecklingen i Jädraås var långsiktigt bättre än om den skett på BLJ. Men man kan ju sörja ett fantastiskt museibaneprojekt ändå. Vi vet inte om, och behöver inte heller hoppas på (tvärtom), att Mittal eller någon annan indirekt drar ur pluggen på verksamheten i Långshyttan. Så vi vet inte om ett BLJmf hade varit hotat av industriell expansion på sikt eller ej. Vem vet, kanske ett BLJmf hade haft bättre förutsättningar de kommande 50 åren än vad Jädraås har, eftersom den befunnit sig betydligt närmare ett reellt transportbehov än delar av DONJ? Det som kostar idag kanske inte är lika kostsamt relativt andra kostnader imorgon. Se bara på styckegodset säg 1985 till idag. Idag är det småförsändelser som är det lönsammaste godset. Kanske det uppstår en skriande efterfrågan på handomlastat eller överföringsvagnstransporterat gods redan 2015? Ingen av oss vet. Därför är det alltid dumt att bestämma att det "är" på ett visst sätt.
Att Långshyttan växer som industriort kunde ha varit en stor fördel för ett BLJmf. Eller inte. Vi kommer aldrig att få veta vilket.