Jodå! (Järnväg allmänt)
Utfärdståget under uppehållet i Stjärnsund.
Björn M.
Så elegant.
Var finns den här snygga 1/2 klassvagnen idag?
Den är ursprungligen en MÖJ-vagn (nr 1000) så i mitten av 1960-talet återbördades den till Unvérs då nystartade museiprojekt i Linköping.
Den hamnade dock utomhus vid det dåvarande museet i Ryd där den vandaliserades kraftigt av grannskapets änglaungar.
WFJ fick den i deposition under 1980-talet och gjorde en ordentlig korgrenovering av vagnen men nådde väl inte hela vägen fram i historisk autenticitet - i synnerhet i andraklassavdelningen.Sedan början av 1990-talet är vagnen tillbaka i Linköping dock inomhus numera (puh)!
Sen kan man undra: Fanns det inga krafter på den tiden det begav sej,
villiga rädda banan och den fina miljön som en framtida museibana? WS.
Jodå - Hans-OLov Björk, på den tiden ordförande i 891-jätnvägarnas museisällskap (idag JTJ) förordade en etableringi Långshyttan vid nedläggningen 1964 (föreningen var vid denna tid verksam i Dannemora (DHJ), men här skulle ju banan breddas och man sökte alternativ.
Mångårige JTJ-aktive Tobbe Jansson skrev om detta på forumet för en tid sedan med följande ord:Dåvarande 891-JMS, alltså nuvarande JTJ förde efter nedläggningen av BLJ förhandlingar med Fagersta AB, som ägare av BLJ. Jag deltog själv i dessa. Fagersta var endast villiga att upplåta sträckan från Långshyttan till närmaste vägövergång, en sträcka på en knappt km vill jag minnas. Kolla gärna på kartan! De ville inte ha en järnvägsövergång kvar! Föreningen tyckte inte att detta var intressant utan senare fördes diskussioner med Kopparfors AB, ägare av DONJ, med känt resultat. Jag tror att alla i dag inser att denna senare lösning blev den allra bästa med tanke på bansträckning och framför allt lokaliteterna!
Torbjörn Jansson
- - -Hilsen
Johan
Tackar alla som fyllt på med kompletterande information. WS.