"BLJmf" - nää (Järnväg allmänt)
Asch, jag för bara ett hypotetiskt resonemang om utsikterna till nyttotrafik på en bevarad BLJ som motvikt till en lika hypotetisk undergång på grund av nyttoverksamhetens expansion. Nyckelfrasen är att: Vi vet inte vad som kunnat hända och vi bör dra slutsatsen att vi heller inte vet vad som kan hända med annat som faktiskt finns, på gott och på ont.
En av de starkaste bromskrafterna mot att goda saker händer är vi själva, därför att vi gör detta med museitåg mer för vår egen skull än av andra skäl. Om vi gjorde det på mer allmännyttiga grunder skulle chansen till en god utveckling se bättre ut. Turisttrafik är en god sak, men inte varaktig som huvudnummer om syftet med turismen är transporten. Trafik ska ha ett tydligt ändamål oavsett vem som driver den och varför, annars har den inget bestående värde. En resa är något så alldagligt att det blir snart lika obegripligt och meningslöst med veterantåg som med nyinspelad svartvit film. Vi bär en narcissistisk museal basker och fjärmar oss från att uppnå ett allmängiltigt syfte, en arena där vår specialitet annars kunde fylla en funktion, utan att för den skull ge avkall på våra egentliga ideal. Museiföremål visas bäst i monter, det är vad vi har att slåss emot. Vi börjar förlora kampen här och var med det lilla vi har.
Efter en så lång period av konsolidering som nu har varit är det hög tid för antingen visioner eller en avvecklingsplan. Att våra banor och tåg ska bestå bortom vår tid på det sätt de nu förekommer är inte möjligt den dagen vi inte är där. Olika föreningar har kommit olika långt. Frågan om hur lång bansträckan är som ska underhållas blir en petitess, även om det är tufft att byta 27.000 slipers på tio helger om året. Det viktiga är vad den sträckan kan uträtta och för vem, det är framtidsfråga numro Ett. Utifrån svaret på frågan måste jämvikten hittas.
Hur kom vi in på det här? Jo, det gällde vilka chanser en bevarad BLJ-bana skulle ha haft. Det beror alldeles på hur den hade drivits och detsamma gäller för övrigt alla de banor som faktiskt fick bli museibanor.