Beundransvärt bevarande... (Fordon: vagnar)
Ante
Det är väl ändå så att man i debatten i denna tråd allt som ofta handlar om denna person, Nisse G. Därför är också lite beröm för hans insatser av bevarandet av svenska 891-fordon på sin plats. För tidigare insinuationer har delvis inte varit riktigt rättvisa. Utan hans insatser för bevarande hade denna diskussionen kring AGJ´s fordon troligen inte varit aktuell...fordonen hade varit skrotade!
Jag får intrycket av att det faktiskt är du själv som främst kopplar ihop Nisse med någon person kopplat till AGJ, Ante å Granis verkar prata om den mer fiktive järnvägsentusiasten Nisse.....Nisse är kanske för nära eran historia från AGJ-tiden?
Hur som helst.
Jag håller med om att det är viktigt att kunna föra en förutsättningslös diskussion kring våra 891-fordon. Självklart att att man bör förvissa sig om att bevara ur ett musealt perspektiv. Att vara noga med att ta hand om det man har i sina samlingar. Att ta ett ansvar för ett teknikhistoriskt arv, att upprätta bevarandeplaner och hålla sig till dem. Att ha kunskap för att inte förstöra/skrota eller försälja fordon som kan vara tillgång för framtida museitågs-människor. Jag tror att vi har samma åsikt här Ante...Mvh Per-Åke Lampemo
Jag tror att vi i en snar framtid kommer att få se samma eller iaf en liknande situation även för
normalspårsföreningarna. För många fordon kommer att sakna både aktiva, plats och medel för att bli omhändertagna.