motortrafik 1939 (Järnväg allmänt)

av Olle Vinberg, Saturday, May 30, 2015, 12:17 (3594 dagar sedan) @ Granis

Det konstiga är kanske inte så konstigt! Jag tror att utvecklingsvägen av tung motordrift i det här landet i första hand bromsades av tidig utveckling av eldrift och i andra hand av världskrig.
Det pågick tidigt försök med elektrifiering av både privatbanor och stadsbanor i detta land. Vissa lyckade andra mindre lyckade.
Roslagsbanans elektrifiering var och är banans troliga överlevnad till våra dagar. Visserligen fick bandelen Norrtälje-Rimbo och sedermera Rimbo-Kårsta både avelektrifiering och nedläggning.
De privatbanor som försökte hade vad jag tror helt enkelt inte råd att utveckla tung motordrift. Beslutet att förstatliga merparten av det svenska privatbanenätet ledde fram till att tyngre redan utvecklade lok gick att köpa "rätt över disk" efter kriget och då i statlig regi.

Paradoxer i sammanhanget är GDG i bergslagen som faktiskt elektrifierade i egen regi och även utvecklade sin eldrift.Förutom Roslagsbanan på smalspårsidan så fanns NKlJ i Värmland som hela tiden utvecklade driften och försökte hålla sig modern.

Åt andra hållet gick delar av förstatligade banor i Södermanland (Stålboga-Skebokvarn, Läggesta-Mariefred) och Östergötland (Linköping-Vadstena med Motala och Klockrikelinjerna).
Sådant som lyckats är ju Kristianstad- Karlskrona som först breddats och sedan elektrifierats.

Hade brännoljan varit billig och framför allt lättillgänglig som i t ex USA
kanske det varit annorlunda.Då hade kanske utvecklingen av inhemskt konstruerad tung motordragkraft varit bättre.
Vår lättillgängliga energi har ju varit el och det har fallit sig naturligt att hänga upp kontaktledning över våra banor.
De lok som köptes in efter kriget var ju i stort sett alla utvecklade i andra länder. Tp-loken tillsammans med T21 var väl fungerande koncept som var enkla och billiga att köpa in. Detta gäller även den dieselelektriska faunan av lok som tekniskt har hämtat det mesta från USA.
Roslagsbanan som mångt och mycket försökte, lyckades inte heller att få fram något "tungt" alternativ. De valde istället att hyra in Tp lok de sista åren i privat/statlig regi

För den lättare trafiken i detta land har det ju visat sig att på oelektrifierat, har rälsbussar varit svårslaget. Tills landsvägstransporter konkurrerat bort det mesta.


Hela tråden:

 

[x]
[*]