SRJ motorvagnar 104 och 105 (Järnväg allmänt)
I december 1936 beställdes 2 st dieselmotorvagnar, en från NOHAB för 114.000 kr och en från Motala verkstad för 85.500 kr. NOHAB ‘ vagnen, som var en smalspårig variant av HNJ-vagnarna, skulle enligt kontraktet levereras senast 7/12 1937, men till följd av problem med att få fram de diselhydrauliska växlarna blev leveransen kraftigt försenad. Ett tag hoppades man på leverans till sommaren 1938, men motorvagnen, SRJ nr 104 (NOHAB nr 1708/62211), anlände inte till SRJ förrän i början av augusti 1938.
NOHAB-vagnen, nr 104, som vägde 23,65 ton var godkänd för hela 85 km/tim på större delen av SRJ-nätet. Den var tänkt som komplement till "Austro-Daimlervagnen", nr 103, på traden mellan Stockholm Ö och Hallstavik. Under en kort period användes vagnarna parallellt med varandra, men den 14/1 1939 blev "Austro-Daimlervagnen" helt förstörd av eld då den befann sig i närheten av Täby. Som en följd av branden, men även p g a den pågående elektrifieringen från Stockholm mot Rimbo, övergavs efterhand planerna på genomgående motorvagnar mellan Stockholm och Hallstavik.
Motorvagn nr 104 kom i stället att användas en hel del på linjerna Uppsala-Faringe-Rimbo och Faringe-Gimo. Ännu på hösten 1939 användes den dock i vissa snabbgående motorvagnståg mellan Stockholm Ö och Hallstavik. Den 10/11 1939 kolliderade motorvagn nr 104 med en lastbil strax söder om Täby, varvid lastbilsföraren dödades. Motorvagnen var då på väg från Hallstavik till Stockholm Ö med Kalle Svensk från Rimbo som förare.
Motalavagnen, SRJ nr 105 (Motala nr 119), levererades till SRJ på sensommaren 1938. Den var av en lättare konstruktion än NOHAB ‘ vagnen, och vägde därför bara 18,76 ton. Den var godkänd för 80 km/tim, och tanken var att motorvagnen i första hand skulle användas på traden Uppsala-Faringe-Gimo.
Till en början placerades motorvagn nr 105 i Faringe. Den utgick från Faringe på morgonen som tåg 90 kl 6.34 till Uppsala Ö, dit den kom 7.27. Den avgick sedan som tåg 97/732 från Uppsala Ö mot Gimo kl 8.49, dit den anlände kl 10.30. Under uppehållet i Gimo hann den med några turer på linjen Dannemora-Gimo-Hargshamn. Motorvagnen återgick sedan från Gimo mot Faringe och Uppsala som tåg 735/100 kl 18.20 och anlände till Uppsala Ö kl 19.59. Kl 21.17 bar det så av som tåg 199 från Uppsala Ö till Faringe och övernattning. Två av stallvakterna i Uppsala, Gustav Wennberg och Thore Rydberg, utbildades till motorvagnsförare med placering i Faringe.
Den andra motorvagnen, nr 104, var placerad i Uppsala. Den gick vanligen i tåg 91 från Uppsala Ö till Rimbo på morgonen. Under dagen användes den i trafik till Hallstavik och Stockholm Ö. Motorvagnen vände sedan åter från Rimbo till Uppsala Ö med tåg 96 på kvällen.
/Stig Lundin