Motortrafik -sammanfattande tack (Järnväg allmänt)
...Då är det kanske dags att rycka undan mattan.
SRJ 50 klarade faktiskt alla ställda kontraktskrav vid provkörningarna utom att med provtåget på viss tid accelerera till 80 km/timme, som tog 10 sekunder mer än stipulerat. Provkörningarna skedde under övervakning av Väg Och Vattens inspektör, eftersom loket var finansierat av staten via Motorvagnslånefonden.
Däremot så drabbades alla tunga motorvagnar och lok av bränsleransoneringen 1940 och kunde därmed inte användas, eftersom stora råoljemotorer endast med svårighet kunde byggas om till gengas.
Sedan SRJ skyndat på elektrifieringen under kriget ville man beställa ett tredje ellok av ASEA till samma pris som de båda första, vilket ASEA vägrade tillmötesgå. Ett alternativ var då att låta bygga om SRJ 50, som ändå stod overksamt, ett annat att beställa ett lok i Tyskland och båda alternativen utnyttjades.
Ulf Diehl